lørdag 9. juli 2011

Ukas byggeøkt

Jeg og barna kom opp til hytta og campingvogna mandags ettermiddag. En ny campingtur og jobbøkt stod for døra og vi skulle være helt til fredag. Værmeldingen for uka var heller dårlig med mye regn, men heldigvis viste det seg å bli ganske annerledes. I det hele tatt fine dager med sol og litt regn innimellom. Så både tirsdag og onsdag ble det bading. Tirsdag dro vi til Engetjern på Danebu, som ungene mener er et bra badevann. Dit er det en halv times kjøring på grusvei over fjellet. Med stormkjøkken, pølser og brød ble det rene piknikken. Selv om det nok var kaldt i vannet koste barna seg - slik bare barn kan i 15 graders badevann... Hjemturen la vi via Kiwi på Aurdal slik at vi fikk med oss fersk brød og is til turen tilbake til campingvogna.
Det er jo sommerferie tross alt :-). Også på hjemturen på søndag ble det en badestopp på Eidsvik ved Randsfjorden. Dette har nærmest blitt en vane disse sommerukene når vi har vært på vei hjem fra hyttebygging.

Denne uka fikk vi satt mer panel på veggene i stua/kjøkkenet. Ikke alle vegger er helt ferdige, men altså godt igang. Jeg har også satt opp delevegg mellom kjøkken og soverom. Denne ble dekket med papp før panelet ble satt på. Vi har valgt å beise ferdig panelet i stua før vi monterer denne og det er noe vi ikke angrer på, selv om det hadde gått raskere å bygge ferdig uten å beise først. Dessuten vil vi nå unngå å få lyse spor i panelen der denne måtte krympe.
Jeg fikk også begynt med brannmuren som blir en del av deleveggen mot soveromsdelen av hytta.. Her bruker jeg Siporex 10cm blokker. De skal senere kles med Ottaskifer. Slik den står nå er muren uten støttevegg, og planen er å lime den til reisverket for deleveggene. Siporex er såpass porøs at jeg tror liming er beste løsning i forhold til å skru/spikre. Ser for meg at skruer vil kunne løsne etterhvert. Her tar jeg gjerne imot tips å råd om noen har noe å bidra med.



Utendørs fikk jeg endelig malt rundstokkene på terrassen. Disse har stått utsatt for vær og vind i et år nå og begynte å bli grå der regnet har stått på. Tyriling tjærebeis gjorde derfor godt for disse. Fikk også så smått gjort noe forarbeid for legging av den gjenstående delen av terassen, men her gjenstår ennå noe arbeid før vi kan legge på bordene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar