søndag 15. januar 2012

Første arbeidsøkt i dette året

Året er ungt, dagene blir lengre og sola varmer mer for hver dag. På tide å komme igang med hyttebygging igjen!
Jeg ankom Ølsykkja i firetiden fredag ettermiddag. Det ser ut til at stormen Dagmar ikke har fart hardt frem i hytteområdet vårt og alt lå på plass rundt hytta slik jeg forlot det i november ifjor. Det er heller ikke de store mengdene sne ennå så det var omtrent å spasere rett inn på verandaen.
Denne arbeidsøkten begynte jeg med å flytte all listverk ut av det som skal bli soverom. Jeg fikk stablet alt opp langs langveggen i stua. Der får de bli til de skal males. Med dette unna veien ble det adskillig lettere å få satt opp skilleveggene. Panelhaugen minker jo i takt med fremdriften så nå er det ikke så mye som ligger i veien for meg lenger.
Selve panelingen går ganske raskt når en bruker spikerpistol, og med material ferdig kappet fra fabrikk.


 Jeg hadde som mål å få delt av gangen og det rakk jeg denne økta. Fikk også satt opp reisverket mot det største soverommet. Neste gang skal det paneles, og inndeling av to små soverom ferdigstilles. Så kan jeg legge isolasjon i mellomvegger og panele veggene mot gang. Vi har et håp om å låne ei hytte på Aurdal i vinterferien slik at vi kan få beiset soverommene iløpet av de dagene. Rommene må stå ferdige til da.

Det som imidlertid tar litt tid er noe fintenkning rundt det elektriske anlegget. Jeg strekker trekkrør i mellomvegger og legger opp 12V kontaktpunkter etterhvert som jeg går frem. En god plantegning for dette hadde nok hjulpet meg nå. Alt dokumenteres og dersom det kommer 230V i området engang har jeg et håp om å få dette godkjent av elektrikker.


Tidligere har jeg arbeidet i lyset fra en 230V arbeidslampe med strøm fra aggregatet. Dette har betydd at aggregatet har gått hele ettermiddagen og kvelden. Denne gangen hadde jeg med et bilbatteri og en 12V LED arbeidslampe. Den ga veldig godt lys og jeg trengte aggregat kun til å "lade" kompressor til spikerpistolen i ny og ne.



Noe tid til peiskos ble det også på fredagskvelden, selv om jeg jobbet og stod på til ca halv elleve. Opp igjen før fuglene dagen etter ga en fin arbeidsøkt også på lørdag før jeg kjørte hjem i firetiden på ettermiddagen.

2 kommentarer:

  1. Du er flink og strukturert i arbeidet, synes jeg! Bra at "Dagmar" ikke gjorde særlig ugangn hos dere. :)

    SvarSlett
  2. Takker - prøver å fintenke gjennom ting imellom byggeøktene.

    SvarSlett