mandag 22. august 2011

Isolering av yttergang og bod

Denne arbeidsøkten var det yttergangen og boden som fikk det meste av oppmerksomheten. Ettersom resten av hytta er lukket har vi merket kaldgufset fra denne delen som fremdeles hadde åpent gulv og vel god lufting under taket. Om ei uke eller to har vi fått ovnen på plass og kan begynne å fyre i hytta og da er det greit å kunne gjøre det for egen del og ikke for nøtteskrikene og skogens ville dyr. Tidligere arbeid med stubbloftplater, glava, diffusjonssperre og plast husker jeg som et kjedelig arbeid, og jeg har vel utsatt denne siste 10 kvm av hytta så lenge som mulig. Desto gledligere var det at arbeidet denne gangen gikk på skinner. Avstand mellom golvbjelkene var nøyaktig slik at stubbloftsplatene smatt smidig på plass ( i resten av hytta var det flere steder noen mm for smalt slik at jeg måtte finsage platene i 5,5m lengde... :-(  Det som gjorde dette arbeidet (nesten) lystbetont var at det var 10 kvm, og ikke 70. Selv om det fremdeles mangler golv og panel på vegger og tak i gangen er hytta nå helt lukket og vi kan begynne å varme opp uten å engste oss for fuktdannelser i isolasjonen.

Vi har anseelige mengder med felte trær liggende i flere hauger rundt hytta. Disse har jeg latt ligge i påvente av tid til å få de kappet og kløyvd, men jeg innser at det ikke blir i år heller. Det meste har jeg åpnet barken på og jeg håper de kan ligge en vinter til. Tok meg imidlertid tid til å sage opp et av trærne som lå litt vått til i torva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar